Organisations-Ethnographie

Die Ethnographie ist eine Methode mit Tradition. Sie geht wohl auf Bronislaw Malinowski zurück, der sie erstmals für sein Buch “Argonauts of the Western Pacific” im Jahre 1922 verwendet zu haben scheint. Die Ethnographie ist eine Form der Beobachtung, die zwischen teilnehmender und nicht-teilnehmender Beobachtung variiert, um auf diese Weise nicht nur beschreiben zu können, nach welchen internen Gesetzen soziale Interaktionen in anderen Gesellschaften ablaufen, sondern vor allem verstehen zu können.

Die Methode der Ethnographie hat in den letzten Jahrzehnten eine Renaissance erfahren und ist in viele Bereiche, darunter die Organisationsforschung vorgedrungen. Sie soll es ermöglich, interne Dynamiken, wie sie z.B. unter Beschäftigten eines Unternehmens zu finden sind, offenzulegen und – wenn Fehlentwicklungen erkennbar sind – zu verändern.

Da die Ethnographie aus der Ethnologie, also der Erforschung anderer Kulturen stammt, ist es nicht verwunderlich, dass auch im Zentrum der Organisations-Ethnologie die Erforschung von Kultur oder Kulturen steht:

“Culture as Formal and Informal Organization: A third group of studies questions the assumption that culture somehow resides only in informal or expressive activities in organizations. This approach is more directly connected with more recent anthropological studies of organizations and has been articulated by Kathleen Gregory in an article in Administrative Science Quarterly. She suggests that applying the

anthropological approach in corporations leads one to study participants’ views about all aspects of the corporate experience. These would include the work itself, the technology, the formal organization structure, the everyday language, not only myths, stories or special jargon. That some researchers select these for special emphasis says more about the culture of the researchers than the researched, for whom all culture is equally taken for granted (1983, p.359).

This statement illustrates an important difference in orientation exhibited in the literature on organizational culture that is developing now within anthropology (…) as well as in other disciplines. One the one hand, there are researchers who are attempting to use the concept of culture to solve the problems of management and to improve ‘the bottom line’. On the other hand, researchers have also began to use this concern with the bottom line and with management problems as a way to examine and understand the culture of managers as well as organizations in American society. This approach recognises that anthropologists must both understand and work within native cultural systems, but they must also question and attempt to go far beyond them by adopting a comparative and critical perspective in their research”.

(aus: Schwartzman, Helen B. (1993). Ethnography in Organitaions. Beverly Hills: Sage, p.35)

Die hier angeschnittene Unterscheidung ist in der alten ethnographischen Literatur als Unterscheidung zwischen dem emischen und dem etischen Ansatz bekannt. Sie ist also nicht neu.