Ökonomie: Monopol

Von Monopolisten und Monopolen ist häufig dann die Rede, wenn argumentiert werden soll, dass bestimmte Marktteilnehmer über zu viel Marktmacht verfügen. Die Frage, was denn ein Monopol ist und wodurch es sich auszeichnet, wird dabei normativ, nicht deskriptiv beantwortet. Ersteres führt dazu, dass Unternehmen in das Blickfeld geraten, letzteres dazu, dass Staaten, deren Leistungen wohl derzeit die wenigen Monopole, die es überhaupt gibt, überhaupt abbilden, zum Ziel werden.

Dass es nicht viele privatwirtschaftliche Monopole gibt oder auch geben kann, hat seine Ursache darin, dass im Gegensatz zu einem Staat nicht einmal Monopolisten die Regeln, nach denen Marktgeschehen abläuft, verändern können.

Dies wird anhand der Definition und Beschreibung von “Monopol”, wie sie Robert H. Frank gibt, sehr deutlich:

“A monopoly is a market structure in which a single seller of a product with no close substitutes serves the entire market. This definition could hardly appear any simpler, and yet it turns out to be exceedingly difficult to apply in practice. Consider the example of movie theaters … Is a local movie house a monopoly under our definition? In smaller cities, at least, it is likely to the only one showing a given film at a given time. Whether it is a monopoly obviously depends on what we mean by a close substitute. If, for example, the theater is currently showing Halloween Part 8, there are likely to be a rich variety of close substitutes for its product. Indeed, literally hundreds of low-grade blood-and-gore films are released each year, and the potential patrons of such films generally do not have to look far if they are satisfied with the terms available at any particular theater.

But what about a theater that is in the midst of an exclusive 6-month, first-run engagement of Toy Story? The first wholly computer-generated, full-length animated film, there was really no other movie quite like it at the time of its release. Anyone who wanted to see it while the excitement level was still high had only one seller to deal with.

The key feature that differentiates the monopoly from the competitive firm is the price elasticity of demand facing the firm. In the case of the perfectly competitive firm, recall, price elasticity is infinite. If a competitive firm raises its price only slightly, it will lose all its sales. A monopoly, by contrast, has significant control over the price it charges.”

Diese Kontrolle kann auf vier Weisen gegeben sein:

  • Die ausschließliche Kontrolle über wichtige Rohstoffe;
  • Economies of Scale;
  • Patente;
  • Eine Lizenz des Staates oder ein Franchise mit dem Staat;

Frank, Robert H. (1997). Microeconomics and Behavior. New York: McGraw-Hill.